Sam niejednokrotnie zastanawiałem się, czy warto dopłacać do droższych komponentów, wyższej jakości odzieży i ile de facto można na tym zyskać. Oczywiście argumenty "stylówy" nie będą tutaj skwantyfikowane. Niemniej może komuś przyda się to podsumowanie testów przeprowadzonych przez Krola Filipenko 'The Classy Rider'.
Oczywiście są to testy amatorskie, w warunkach polowych. Próżno tu szukać tunelu aero, kalibracji urządzeń oraz aprobaty procedury. Podliczenia kwotowe także są zaokrąglane. Zapewne można znaleźć mniej kontrastujące cenowo egzemplarze do testów, które utrzymają pokazane trendy przy mniejszej przepaści cenowej.
Akceptując jednak niezerową tolerancję błędu można przyjąć- że rozróżnienie lepsze/gorsze oraz rzędu wielkości (+5% vs +50%) są tutaj prawidłowo pokazane. Czy wszystkie wyniki są zaskakujące? Jasne, że nie. Czy takie różnice są warte dopłat? To już oceńcie sami/e.
kategoria |
warunki pomiaru |
lepszy |
gorszy |
różnica czasu* koszt różnicy |
link do testu |
typ roweru czasówka vs aero szosa |
moc: 205W
moc: 350W |
BH Aero TT '23 |
BH Aerolight
|
110sek /10km
67sek /10km
|
 |
stylówka gravel vs aero i szosa |
nachylenie: 0% moc: 270W V: ~40km/h |
aero suit
bibs + jersey |
gravel |
58sek /10km
43sek /10km |
 |
pozycja aero i drop vs górny chwyt |
nachylenie: 0% moc: 300W V: ~40km/h |
aero
drop |
górny chwyt |
30sek /10km
21sek /10km |
 |
klasa opon budżet vs premium |
nachylenie: 0% moc: 300W V: ~40km/h |
GP5000 S TR 28mm / 280g 560 PLN/2szt |
Triban Protect 28mm / 420g 140 PLN/2szt |
30sek /10km
420 PLN/2szt |
 |
wpływ 1kg masy na podjeździe |
nachylenie: 9% moc: 310W |
masa X |
masa X +1kg |
15sek /10km |
 |
typ kasku szosowy vs czasowy |
nachylenie: 0% moc: 260W V: ~40km/h |
HJC ADWATT aero |
HJC FURION 2.0 szosowy |
14sek /10km |
 |
geometria i materiał aero karbon vs endurance ALU |
nachylenie: 0% moc: 300W V: ~40km/h |
BH Aerolight 7.5 49 500 PLN 05.2025 |
Kross Vento 4.0 3 300 PLN 05.2025 |
13sek /10km
ca. 45 000 PLN |
 |
ciśnienie w oponach
|
nachylenie: 0% moc: 270W V: ~40km/h
nachylenie: 9,6% moc: 303W V: ~12km/h |
6,2 bar TPU/GP5000
4,0 bar ZIPP/GP5000 |
4,5 bar TPU/GP5000
5,0 bar ZIPP/GP5000 |
9sek /10km
9sek /10km
|

|
budżetowa szosa vs topowy gravel |
nachylenie: 0% moc: 305W V: ~38km/h |
topowy gavel
|
budżetowa szosa
|
3sek /10km
|
 |
obręcze karbonowe profi vs aliexpress |
nachylenie: 0% moc: 300W V: ~40km/h |
ZIPP 454 NSW 15 000 PLN 04.2025 |
CSC 700C 58mm 1 700 PLN 04.2025 |
1sek /10km
ca. 13 000 PLN |
 |
rodzaj dętki TPU vs butyl |
nachylenie: 0% moc: 305W V: ~40km/h |
TPU 5 bar
butyl 5 bar |
---
|
0sek /10km
😱
140 PLN/2szt |
 |
* - przeliczone na 10km wg danych z testu; dane cen rynkowych wg dat testów na YT +1 miesiąc
--- tabela będzie aktualizowana na bieżąco o kolejne testy z kanału ---
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz